Dec 18, 2020
Ansiktsigenkänning, e-handel, lärplattformar, parkeringsappar, Bank-ID och sociala medier. Digitaliseringen genomsyrar idag allt och alla och det ställs stora krav på gemene man att kunna använda tjänsterna, men vi får ingen hjälp! Vem bär egentligen ansvaret om något går fel - den som utvecklat produkten eller den som använder tjänsten? Och hur kan vi som jobbar med UX och kanske är först att uppmärksamma dessa aspekter, lyfta frågan i ett team eller organisation?
Vi ringde upp den digitala
etikern Per Axbom som lyckades klämma in oss i sitt hektiska schema
och prata om etik, digital användbarhet och varför man ska designa
med friktion.
Boktips: Digital omtanke av Per Axbom
Utbildningsserie:
TeknikTrygg
Podcast:
UX podcast, rekommenderat avsnitt
221 med Kim Goodwin.
Per Axbom: kommunikationsvetare, designer, facilitator och
digital etiker. Driver podden UX podcast.
Samtalsledare:
Karin Ljungklint och Kristin
Olofsson
Producent och
ljudtekniker: Sofia
Toivonen
Inspelningsteknik:
Inspelat helt på distans med hjälp
av videokonferens-verktyget Zoom, inbyggda datormikrofoner och
headset. Avsnitt är "uncut"
med nästan ingen klippning. Ljudet är redigerat i Adobe
Audition.